• Recepten, blog & olijfolie

Road trip langs de Amalfi kust

Archief

Met Marketing Olive Oil Officer Lonneke

De Amalfi kust, die stond al een tijd op mijn wensenlijstje. Als je deze kust zoekt op Pinterest, dan kom je kleurige foto’s tegen van idyllische kustplaatsjes. Met steile rotsen, diepe ravijnen, kleurige huisjes en een azuurblauwe zee. Toen een vriendin vroeg of ik zin had om een road trip langs deze kust te maken, bedacht ik me geen minuut. Het ticket was snel geboekt zonder overleg thuis en een 3-daags bezoek aan de mooiste kust van Italië lag voor de boeg.

Na een werkdag ben ik op donderdag in het vliegtuig naar Napels gestapt en na 2 uur stap je uit in een lekker warm klimaat. We huurden een kleine auto want handig door de smalle straatjes en chaotisch weggebruik van de locals. Al snel verlieten we Napels en lieten we ook de Vesuvius links van ons liggen.

Vissersdorp Cetara
Een half uur later arriveerden we op onze eerste bestemming: Cetara. Een klein vissersdorpje met een kerk, wat huisjes, een winkelstraatje met restaurantjes, een haven en een strandje. We settelden ons bij B&B Mara, een knusse accommodatie met de keuken en het terras als het bruisende middelpunt. Mara tipte La Spadone als een fijn restaurant om te eten. En het was een goede tip! Vers seafood met garnalen, vongole, tonijn en inktvis. En natuurlijk een pizza van 4,5 euro erbij. Heel puur, weinig ingrediënten en briljante smaken.

B&B Mara

De volgende ochtend zagen we voor het eerst het uitzicht over het dorp en de zee. De nonna van Mara zorgde voor het ontbijt op het terras. Zo’n lief Italiaans oud vrouwtje met een schort met citroenen erop afgebeeld. En die vind je hier overal, de citroenbomen. Hier konden we wel uren zitten, met een cappuccino, dit uitzicht, bedrijvigheid in het haventje en zon.

Van Salerno naar Sorrento
De tour over de beroemde weg SS163 langs de Amalfikust, van Salerno naar Sorrento, ging beginnen. Dus spullen gepakt, Fiat gestart en touren maar. Zolang je je niets aantrekt van de druk gebarende en toeterende Italiaanse weggebruikers, kun je hier prima rijden. Je zit dan wel als een soort oma met je neus aan het raam geplakt omdat je alles om je heen wilt zien. De slingerende weg met fijne haarspeldbochten en romantische dorpjes is adembenemend mooi.

Dorp met allure: Ravello
De eerste stop was het plaatsje Ravello. Een chic dorpje bovenop de bergen wat zorgt voor een spectaculair uitzicht over de Amalfi kust. Hier konden we alvast onze kuiten opwarmen, want een trip naar deze kust, betekent eindeloos traplopen. Geen probleem natuurlijk, want dat compenseert de pasta’s, pizza’s en wijntjes weer. Loop het drukke plein voorbij en verdwaal in de smalle steegjes op zoek naar de mooiste uitzichten.

Het leukste restaurantje in Amalfi
Daarna reden we weer naar beneden en vervolgden we onze weg richting Amalfi. Langs de weg, in de rotsen zagen we een klein restaurantje; Ristorante Tipico la Preferita. Deze plek was het bewijs dat het uiterlijk van de locatie niets zegt over de kwaliteit van het eten. Het begon al bij de eigenaar van het restaurant, de meest gastvrije en charmante man die voor de vorm de menukaart nog liet zien, maar ons meteen overtuigde om zijn advies op te volgen. Het werd een risotto alla frutti di mare en een ravioli met een vulling van ricotta en spinazie met een beetje boter en citroenschil er over heen. Daarbij een salade Caprese, want de tomaten, mozzarella en basilicum met een beetje olijfolie smaken hier nou eenmaal 10 keer fantastischer dan thuis. Dit restaurantje met eenvoudige inrichting werd toch wel een hoogtepuntje van de hele trip.

Citroenen in Praiano
Met pijn in ons hart verlieten we deze plek om door te rijden naar Praiano. Hier stopten we bij onze 2e accommodatie: B&B: Il Giardino Dei Limone. Eenvoudig, maar ruim ingerichte studio’s met de liefste eigenaresse die er is. Iedere avond stond ze ons al op te wachten hoe we eruit zagen voor het diner. Dan riep ze verrukt: Bellissima!

Restaurant Kasai werd ons al aangeraden. Het was een flinke wandeling omhoog, de steile trappen op. Voordeel is dat je dan een geweldig uitzicht hebt over de zee. Kasai is een bijzondere plek, want én de inrichting is fris, modern en sfeervol, de bediening jong en gastvrij en het eten formidabel. We hebben hier alleen maar seafood gekozen; verse calamaris en tonijn. Heerlijk. Ook de typisch Italiaanse desserts zijn geweldig.

Restaurant Kasai Praiano

De volgende dag was het tijd voor ontspanning aan het strand. Als je Praiano niet kent, moet je even goed zoeken naar het strand, want deze is niet te zien vanaf de weg. Het werd een flinke tocht naar beneden. Daar was een strand van steen en je kon er terecht bij One Fire Beach. De huur van de ligbedden zijn wat aan de prijs en de muziek flink aanwezig. Als je daar niet van houdt, kun je rechts ervan, naar het gewone strand gaan. Het water is prachtig blauw en ziet er prachtig uit met de steile rotsen naar boven en het uitzicht over Positano.

Ultiem genieten
Na deze stranddag liepen we weer naar boven richting het dorp en onderweg móesten we stoppen bij een piepklein cocktail barretje Cafe Mirante. Zo’n plek zie je niet vaak; vers geshakede cocktails, zonsondergang en weer dat mooie uitzicht over Positano vanaf het terras. Benen omhoog, drank je in de hand en genieten.

cocktail Praiano

Positano
Dé trekpleister voor de toeristen en eerlijk toegegeven, vanaf een afstand is het een prachtig dorp. Onderweg moet je ook zeker stoppen bij een uitzichtpunt. Het brede strand is ook uniek voor de Amalfikust en dat trekt vele bezoekers. Met onze Fiat Panda zijn wij de smalle straatjes van Positano getrotseerd en hebben we rustig rond gekeken. Toch was het daarna weer een verademing om in het rustige Praiano te zitten. Voordeel van Praiano is ook dat het veel langer in de zon ligt.

Die laatste avond hebben we weer bij Kasai gegeten. We kozen totaal iets anders van de menukaart, zoals de spaghetti met truffel en penne met pesto en garnalen. Klinkt simpel, maar zo smaakte het niet. Het chocolade-amandel taartje als dessert was een perfecte afsluiter.

De volgende ochtend was onze laatste ochtend en vervolgden we onze Amalfi road trip richting Sorrento. Een grotere kustplaats net onder Napels. Hier beseften we dat we nog geen ijs hadden gegeten. Kan natuurlijk niet, dus bij Momi kregen we ons shot met vers en biologisch gemaakt ijs.

Ik kan niet anders zeggen dat dit een heerlijke trip was en dat je hier ultiem kunt genieten van alles wat Italië te bieden heeft: de verse ingrediënten, de gastvrijheid, het uitzicht en de limoncello.

Geschreven door - Lonneke Mulder

snoeien, plukken, oogsten en verwerken

Het werk van onze boeren

7 dagen koken